Markt Twee Zaltbommel
Museum Ludwig Keulen

Sankt Gereon Keulen

Deze kerk is gelegen in Altstadt Nord. Dit de oudste van de romaanse kerken in Keulen, gebouwd als een koepelkerk. Over de ontstaansgeschiedenis van deze kerk zijn verschillende legenden in omloop. De oudste gedeelten van de kerk stammen uit de vierde eeuw. Vanaf de zesde/zevende eeuw moet er een klooster bijgehoord hebben.
De verhalen over het thebaanse legioen duiden op een volledig romeins legioen van 6666 soldaten die zich massaal bekeerden tot het Christelijk geloof.
Gereon is een van de bekende soldatenheiligen uit het thebaanse legioen, en werd in de omgeving van Keulen geboren. Hij was aanvoerder van 318 soldaten en een van de officieren van het Thebaanse legioen die weigerde om Christenen te vervolgen. Daarom werd hij onthoofd. Zijn lichaam zou met vijftig anderen in een diepe put geworpen zijn. Naar verluidt is de kerk in opdracht van keizerin Helena, de moeder van Konstantijn de Grote, in de zesde eeuw op deze plaats gebouwd, bovenop de put met de laatste rustplaats van de vijftig legionairs. Op deze plaats wordt in de 10e eeuw de Sint Gereon basiliek gebouwd.
De Gereon cultus heeft in de zesde eeuw een opleving, met het martelaarschap van de soldaten als passie. De Keulse bisschop Everigisil zou hier van zijn hoofdpijn zijn genezen. Everigisil stierf zelf ook de martelaarsdood, vermoedelijk op 14 september 594. Everigisil was de vijfde bisschop van Keulen, de allereerste met een Frankische naam. Vermoedelijk ook de vijftiende bisschop van de stad Maastricht. Everigisil stond bekend om zijn diplomatieke vaardigheden en sympatieke persoonlijkheid. In het jaar 955 zijn de beenderenvan Evergisil naar Keulen verplaatst door de Keulse aartsbisschop Brun. Na een verplaatsingen van de Sint Ceacilia naar de Sint Petrus rusten ze daar altijd nog. Bij de laatste opening van de reliek in 2012 zijn botresten van twee (!) personen gevonden en textiel.
De heilige Evergisil is de schutspatroon van de glazeniers en de kunstschilders. Gereon de schutspatroon van de soldaten.
Spanwijdte koepel: 21 m. Hoogte koepel: 34,5 m.

De heilige Evergisil is de schutspatroon van de glazeniers en de kunstschilders. Gereon de schutspatroon van de soldaten.

Ellen van der Leeden

In de Sint Gereon prachtig glaskunstwerk van:
Georg Meistermann ( 16-6-1911 Solingen- *12-6-1990 Keulen) 1979-1986 . Uitvoering: Het werk noemde hij zelf ‘zijn religieuze testament en de climax van mijn levenswerk’.
Beroemd citaat; ‘i make propaganda for the Christian faith, but quite certainly i do not make propaganda for the church’. We krijgen van een allervriendelijkste vrijwilliger twee fotoboeken met daarin de uitgebreide iconografie te leen. Helaas ook in deze kerk geen boekje oid te koop, slechts van de ramen in de crypte , door Alfred Manessier. Het bleek ook niet echt te doen te zijn om de aangeboden lectuur tijdens het verblijf over te pennen of te fotograferen. Ik ga proberen die informatie te achterhalen op een andere manier. Later meer! In ieder geval zijn er de vier evangelisten en de Apocalyptische ruiters te zien in de rondbogen en geven de figuren in de lancetramen een aantal apostelen en profeten hun stem. Georg Meistermann, der Glasmaler der Moderne, entwarf Chiffren sakraler Wesen: Apostel, Propheten und im Zentrum das Lamm Gottes, umgeben von Maria und Johannes dem Täufer. Es sind statuarische Lichtgestalten, die durch ihren Farbklang Akzente setzen. Die Gestaltung des Dekagon folgt den Impulsen, die von der Konzeption Wilhelm Nyssens ausgehen. Grundthema ist das Martyrium, Zeugnis des Gläubigen von seinem Glauben. So ist die Gestaltung des Gewölbes verstanden, die “im Rot der Zeugenschaft der Flammengarben des Pfingstgeistes aufleuchten lässt, der jedes Martyrium in der Kirche bewirkt”.
Dies gilt auch für die Gestaltung der Fenster, die einem Grundthema entsprechen:
“Der Sieg Christi in seinen Heiligen, die Einheit von himmlischem und irdischem Jerusalem.”
Wilhelm Buschulte ( 1-111923 Unna- *28-3-2013 Unna) Uitvoering; Oidtmann Linnich. Wilhelm Buschultes Fenster im Emporengeschoss zeigen in leicht verständlichen Farben und Zeichnungen die Heiligen Josef, Albertus Magnus, Heribert, Petrus Canisius, Maria, Ursula, Hildegard von Bingen und Adelheid von Vilich.
Wilhelm Buschulte entwarf auch die ebenso schlichten wie wirkungsvollen Kristallfenster der Nischen. Die oberen Fenster: Die Zone der Apostel und Propheten.
Darunter liegend: Die Zone der himmlischen Wesen.
Alfred Manessier.( Saint Ouen Fr 5-12-1911- *1-8-1993 Orleans) ramen 1964 uitvoering:
De ramen bevinden zich in een donkere ruimte en zijn ongeveer even groot. Polymorfe vormtaal, geen afbeeldingen en zwart glas. Enkel gebruik van mondgeblazen antiekglas en geen grisaille. Bijzonder door de sfeer die ze oproepen. Hiervan een boekje kunnen kopen in de kerk.
Van alle kerken die we gezien hebben is de Sankt Gereon het rijkst gedecoreerd op de dom na. Hier een verstilling en een beslotenheid die past bij de ronde vorm van het gebouw. Alsof je wordt ondergedompeld, omgeven door kleur. Adembenemend. Er blijken drie kerken in de nabije omgeving te liggen. Na een wandelingetje van ongeveer een half uur, alle drie gezien…want alleen de Sankt Gereon blijkt open. Tja.

Leave a Reply