Demontage: "De Evolutie"
Zaltbommel E & W

Toelichting

Naar het origineel omstreeks 1400 Katholische Domkirche Beatae Mariae Virginis, Erfurt. Maker onbekend.
Iconografie: De lijdende Christus, Man van Smarten, devotiebeeld/ aandachtsbeeld ( imago Pietatis) in de regel afgebeeld met doornenkroon en wonden. (ook Arma Christi, Latijn voor wapenen van Christus, en lijdenswerktuigen)
Lijdens- attributen zijn voorwerpen die behoren bij de lijdensweg van Jezus Christus, waarmee Christus gemarteld en bespot werd in de laatste uren voor zijn dood. Ze worden ook wel ‘wapenen’ genoemd omdat volgens de christenen Christus hiermee de verlossing of de overwinning op zonde en dood behaalde. Deze voorwerpen worden in de beeldende kunst vaak gedragen door engelen die Christus omringen of als attributen van heiligen. De passiewerktuigen zijn belangrijk als symbool van het christelijk geloof, en vormen als groep al sinds lange tijd een traditie in de iconografie. De belangrijkste passiewerktuigen zijn:
Doornenkroon, rietstok, spijkers, lans, kruis, geselkolom, gesel, spotmantel, dobbelstenen, de doek van Veronica, emmer (voor azijn), de spons, hamer, nijptang, INRI, het spotbijschrift op het kruis.

Een Man van Smarten is een devotionele afbeelding van de levende Christus die de wonden van zijn passie toont aan de gelovigen. Christus wordt dus afgebeeld met de wonden van de nagels in handen en voeten, de lanssteek in zijn zijde en gekroond met de doornenkroon. Het beeld symboliseert de essentie van het Christelijk geloof omdat het een samenvatting is van het lijden en de verrijzenis. Het thema werd populair in de veertiende eeuw en was zeer geliefd in de late middeleeuwen, maar het bleef ook in de renaissance en daarna een regelmatig terugkerend onderwerp.

Motivatie:
Dit werkstuk is een van de meesterstukken waarmee ik mijn opleiding heb afgerond. Het origineel sprak me aan omdat het totaalbeeld een afbeelding is van een veel te jonge man die met mededogen naar beneden kijkt, naar de kelk waar zijn bloed in stroomt.
Het beeldonderzoek en het werken van carton naar eindresultaat heb ik als heel bijzonder ervaren.

Project

Glas-in-lood ‘Christus als Schmerzensmann’ naar origineel uit de Erfurter Dom

Toepassing

Beglazing

Techniek

Glas-in-lood

Afmetingen

ca. 400×600 mm.

Leave a Reply