Minoritenkerk Keulen
Keulen jan-2018

De Dom Keulen

Je kunt via deze link beschermer van de ‘boeren’-cartons worden. De dom zelf is een monument voor de drie wijzen uit het oosten. In de kerk bevindt zich een reliekschrijn van goud, waarin naar verluidt de relieken van de drie magiërs nog uit het oosten worden bewaard. De dom is de hoofdkerk van het aartsbisdom Keulen. Bouw vanwege de komst van de relieken en het daaropvolgende pelgrimsverkeer vanaf 1248. Na de vijftiende eeuw kwam de bouw stil te liggen. Hervatting bouwwerkzaamheden in 1824. Bouwstijl: Neo Gotiek. De kerk is de grootste kathedraal in Duitsland, heeft twee torens en is 157 m hoog.
Aangekomen blijkt er iets te doen. Er staan in gilde verklede mannen (wel 100) voor de deur. We mogen er niet in, het is 7 uur ’s avonds en er is een mis. Het voorportaal is open, links en rechts ramen uit 2004, in neo middeleeuwse stijl. Weet niet zo goed wat ik hier van vind. We besluiten het morgen nog eens te proberen.

Hier nogmaals de ervaring dat ik niets heb met het fenomeen ‘relikwie’. Ik vind het gebruik eerlijk gezegd morbide en een tikkeltje vies.

Ellen van der Leeden

Nogmaals en bezoek aan de dom. Dit keer ongehinderd kunnen kijken. Anekdote: we maken mee hoe door een katholieke hoogwaardigheidsbekleder een Amerikaan die de onbeschaamdheid heeft om zijn muts niet af te zetten letterlijk uit het gebouw wordt geduwd. Een opstootje…
Tja. De dom is vooral groot, heel groot. De afmetingen en de drukte maken de beleving wel anders dan in de romaanse kerken die we tot nu toe gezien hebben. Van enige verstilling is geen sprake. Mijn oog valt op hoe de steigers aan het gebouw bevestigd zijn en ik krijg absoluut de rillingen….
Het gedeelte achter bij het koor krijgen we niet te zien. Ik krijg een beetje een Ikea gevoel; we worden min of meer schuifelend in de richting van de reliekschrijn geduwd. Een grote gouden kist. Ik heb er niets mee. De oude ‘boeren’- ramen zitten vooraan , veel wapenramen en levensgrote afbeeldingen. Mooi en leerzaam.
Het Richter-raam (2007) in het zuidelijk transept. 11263 stukjes glas, 72 kleuren, appliqué techniek. Elke kleur is 144 keer gebruikt. Het is een ontwerp tot stand gekomen met behulp van de computer. Voor Gerhard Richter is ‘toeval, thema en methode’. Het is waar dat de ramen niet detoneren en passen in de dom. Maar ik voel er niks bij, voor mij een voorwaarde, ook als ik een uitdrukking niet begrijp of kan lezen. Jammer. In dit artikel een extra uitleg, er zit een nauwelijks te merken wetmatigheid in de ramen. De plaatsing van de stukjes is niet ‘toevallig’. Er is gekozen voor een ritme in drieën.
Waar ik wel veel plezier aan beleef zijn de minutieus uitgevoerde mozaïeken op de grond. Al valt een foto maken niet mee. We bezoeken ook de schatkamer van de dom. Hier is fotograferen niet toegestaan. Wat me bij is gebleven zijn onder andere de grafvondsten van een Frankisch graf van een vermoedelijk adellijke dame en haar zoon. Heel aandoenlijk. Verder het meer dan bijzondere borduurwerk van de kazuifels en andere parafernalia. En zoals altijd moet je er niet teveel over nadenken wat de gouden monstransen, relieken, bisschopsstaffen, ringen en andere siervoorwerpen gekost hebben. Hier nogmaals de ervaring dat ik niets heb met het fenomeen ‘relikwie’. Ik vind het gebruik eerlijk gezegd morbide en een tikkeltje vies.

Leave a Reply