Antoniterkerk Keulen
Minoritenkerk Keulen

‘Madonna in den Trümmern’, of Kolumba.

Een minimalistisch vormgegeven gebouw waarin zich het museum voor kerkelijke kunst, maar ook de kapel van ‘Madonna in de ruines’ bevindt. Het museum hebben we niet bezichtigd. (helaas; misschien een andere keer terug?)
Ik had het kunnen weten. Deze kerk is wederopgebouwd door een architect met een bijzondere fascinatie voor het licht. Dit is aan de opbouw van de kerk duidelijk te zien. Het bovenste gedeelte is een soort fijnmazig geperforeerd netwerk van baksteen. Prachtig! De volledig verstoorde Sint Kolumba-kerk is geïntegreerd in het ontwerp.
Architecten:
Peter Zumthor ( 16 -03-1943-). Vervaardiging museum: 2003-2007.
Zumthor staat bekend om het grote vakmanschap, van waaruit hij zijn keuzes maakt voor materialen en de manier, waarop deze verwerkt worden. De ontwerpen van Zumthor zijn verwant aan het Zwitserse Minimalisme, maar onderscheiden zich door een eigenzinnigheid en een liefde voor het platteland. De ontwerper beschrijft zijn aanpak als volgt: ‘Architecture has its own realm. It has a special physical relationship with life. I do not think of it primarily as either a message or a symbol, but as an envelope and background for life, which goes on in and around it – a sensitive container for the rhythm of footsteps on the floor, for the concentration of work, for the silence of sleep…’
Hieruit blijkt, dat Zumthor het belangrijk vindt dat architectuur een eigen leven gaat leiden. Zij heeft een speciale band met het levende. Het moet een ‘verpakking’ zijn voor de verschillende functies, die het leven met zich meebrengt.
Gottfried Böhm(1920-). Architect die de in de tweede wereldoorlog volledig verwoeste Kolumba kerk en kapel opnieuw heeft gebouwd in 1949, op de ruïnes van de Romaans-gotische Sint Kolumba. De Kolumba was in de middeleeuwen de grootste parochie van Keulen. Deze kapel gold in de naoorlogse dagen als ruimte van verstilling en hoop. Gottfried Böhm was de zoon van Dominkus Böhm, een bekende kerkenbouwer in Keulen.
Ramen:
Georg Meistermann,( 1911-1999) uitvoering Derix Taunusstein – ‘Sint Catharina’, 1943.
Ludwig Giess (1887-1966) uitvoering, Oidtmann Linnich. 34 lichte engelengezichten 1954 in de kapel.
Bijzonderheden: Rudolf Peer, leerling Giess ( 1932-): oostwand van de kapel, kruisgang, gebeiteld in het basalt van de wand.

Deze kerk is weder opgebouwd door een architect met een bijzondere fascinatie voor het licht.

Ellen van der Leeden

Leave a Reply